Mariborski TAM Europe z novimi strateškimi partnerji
Mariborskemu proizvajalcu avtobusov Tam Europe so se pridružili novi investitorji. Kot je razvidno iz letnega poročila podjetja, je bila julija podpisana pogodba o prodaji in prenosu poslovnega deleža, na podlagi katere je 75-odstotni lastnik postalo podjetje Tam Auto, dosedanji lastnik China Hi-tech New Energy Auto pa je obdržal četrtinski delež.
Hkrati s prenosom lastništva je na novega večinskega lastnika prešel tudi kredit podjetja v višini skoraj 26 milijonov evrov, to vsoto pa so pretvorili v kapitalske rezerve. Te so se tako iz skoraj 13 povečale na skoraj 39 milijonov evrov, s celotnim zneskom pa je družba pokrila izgubo iz prejšnjih let in jo iz 42,4 milijona znižala na 3,6 milijona evrov.
Družba Tam Auto, storitve in trgovine je bila ustanovljena decembra lani, kot ustanovitelj je vpisan Ma Fuxiong, sicer eden od direktorjev podjetja Tam Europe, ki zdaj skupaj s Tevžem Kastelicem družbo tudi vodi. Podjetje je sicer podprto s kitajskim kapitalom, saj je avgusta letos dejansko lastništvo prevzelo hongkonško podjetje China auto chain. Ma Fuxiong in Fan Wentang še naprej ostajata na čelu mariborske tovarne.
Obrat je pred leti s pomočjo kitajskega kapitala zrasel na pogorišču nekdanje Tovarne vozil Maribor (TVM) in se zadnja leta ukvarja predvsem s proizvodnjo letaliških avtobusov. Ker je na nakupe slednjih v zadnjem obdobju zelo vplivalo več dejavnikov, od pandemije covida-19 do vojne v Ukrajini, je bilo temu primerno tudi zmanjšano povpraševanje.
Tam Europe je tako lani z nekaj več kot sto zaposlenimi ustvaril vsega 4,1 milijona evrov prihodkov in ob višanju cen surovin ter stroškov dela pridelal dodatnih skoraj deset milijonov evrov izgube. V drugi polovici leta so se trgi le začeli odpirati, vseeno pa so lani prodali le 17 vozil.
Letos jim kaže precej boje, saj so samo v prvi polovici leta prodali 26 letaliških avtobusov, od tega so jih deset poslali v Savdsko Arabijo poslovnemu partnerju, s katerim so sodelovali že v preteklosti, prav toliko še pariškemu letališču Charles de Gaulle.
V drugem polletju bodo izdelali še 24 letaliških avtobusov in osem mestnih električnih avtobusov, v teku je tudi projekt elektrifikacije avtobusov, s katerim računajo na dodatnih 16 enot v letu 2023. Ob tem se z letom 2024 odpirajo nove možnosti realizacije tako letaliških kot mestnih avtobusov. Ocenjujejo, da bi lahko takrat izdelali 130 enot ter se nato leta 2025 približali številki 200. Zaradi okoljevarstvenih zahtev je pričakovati, da bo 80 odstotkov proizvedenih vozil električnih, dodajajo v podjetju.
Sicer pa je novi lastnik že letos v podjetje vložil že več kot tri milijone evrov, načrtuje pa tudi poplačilo 2,5 milijona evrov visokega kredita, ki ga ima podjetje sicer zavarovanega s hipoteko. Lastnik namerava vse svoje terjatve pretvoriti v kapital, s čimer bi pokrili izgube tekočega leta, ki bi ga tako družba letos le lahko končala s pozitivnim rezultatom.
Kot še dodajajo v Tam Europe, s stalno optimizacijo procesov dosegajo večjo dodano vrednost, trenutno pa se ukvarjajo tudi z novimi razpisi. Že zdaj so uspešno vstopili na nova letališča v segmentu letaliških avtobusov, pa tudi v segment mestnega prometa v Grčiji in Italiji.