Evropska komisija 16 let zamuja z ukrepi proti zavajanju na živilskih embalažah
Na dan, ki velja za najbolj depresiven v letu, t. i. otožni ponedeljek, obeležujemo tudi 16-letno zamudo Evropske komisije pri uveljavitvi prehranskih profilov živil, ki bi preprečili zavajajočo rabo prehranskih in zdravstvenih trditev na embalaži. Evropska potrošniška organizacija BEUC in Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) opozarjata, da je zamuda nedopustna in škoduje pravicam potrošnikov.
Uredba o prehranskih in zdravstvenih trditvah iz leta 2006 je določila, da mora Evropska komisija do januarja 2009 določiti prehranske profile živil. Ti bi omejili uporabo trditev, kot so "vir vitaminov" ali "bogato z vlakninami", za izdelke, ki presegajo dovoljene vrednosti sladkorja, soli ali maščob. A kljub 16 letom od predpisanega roka prehranski profili še vedno niso sprejeti.
Na ZPS poudarjajo, da brez teh profilov potrošniki ostajajo prepuščeni sami sebi, soočeni z zavajajočimi trditvami na izdelkih, kot so sladke pijače, mlečni izdelki in piškoti, ki jih pogosto oglašujejo kot zdrave, tudi če vsebujejo visoke vrednosti sladkorja ali maščob. Posebej problematične so trditve na izdelkih, namenjenih otrokom.
Potrošniške organizacije že leta pozivajo Evropsko komisijo k ukrepanju, a napredka ni. BEUC in ZPS menita, da je določitev prehranskih profilov zapleten proces, vendar to ne opravičuje 16-letnega zamika. Nova Evropska komisija ima zdaj priložnost, da končno zaščiti potrošnike pred zavajajočimi trditvami in zagotovi transparentnost pri označevanju živil.
Do takrat ostaja praksa, kjer lahko izdelek, na primer kosmiči za zajtrk, nosi oznako »vir vlaknin«, čeprav vsebuje velike količine sladkorja. Na ZPS so ob tem pripravili videoposnetek, ki opozarja na to problematiko in poziva Komisijo k ukrepanju. Video je dostopen na njihovem profilu na Instagramu.
Organizacije upajo, da bo pritisk javnosti in potrošniških združenj pripeljal do nujno potrebnih sprememb v zaščiti pravic potrošnikov.